سبک، گونهیا ژانر موسیقییک مقوله یا نامی قراردادی است که برای توصیف صفات قطعههایی از موسیقی که متعلق به رسوم مشترک هستند یا دستهای از قراردادها است، به کار میرود.
موسیقی میتواند از طرق بیشماری در سبکهای گوناگون تقسیم شود. ماهیت هنری موسیقی به این معنی است که این گونه طبقهبندیها عمدتاً قراردادی و بحثبرانگیز هستند، و احتمال همپوشانی نام سبکهای متفاوت وجود دارد. الگوهایی که گاه برای ردهبندی سبکهای موسیقی استفاده میشود عبارت هستند از سه رده اصلی: عاشقانه، پرطرفدار (پاپ) و سنتی و آهنگ؛ الگوهای تفکیککننده دیگر نیز عبارت هستند از: برهه زمانی، ریشههای منطقهای و ملی؛ تکنیک اجرا و نحوه انتخاب سازها؛ ریشههای در هم آمیخته شده؛ کارکردهای اجتماعی.
عوامل متمایزکننده موسیقی هنری، ترانهو موزیک
موسیقی شناسان گاهی موسیقی را توسط عوامل متمایزکننده سهگانهای مانند مثلث فیلیپ تگ (سه سبک بدیهی فولک، هنری و پاپ) دستهبندی میکنند. او توضیح میدهد که هر یک از این سه سبک قابل تمییز نسبت به دیگری قابل شناسایی است.
دوره زمانی
موسیقی گاه توسط دوره زمانی ظهور یا زمان اوج طرفدارهای آن دستهبندی میشود، مانند: موسیقی راک دهه ۵۰ میلادی، موسیقی قرن ۱۷ ام، یا موسیقی دوره رمانتیک.
موسیقی-منطقهای
این مسئله نیز امکانپذیر است که موسیقیرا توسط عوامل جغرافیایی دستهبندی کنیم. به عنوان مثال میتوان به موسیقی استرالیا به عنوان معیار اصلی که شامل موسیقی راک استرالیا، محلیاسترالیا، موسیقیو موسیقی جز یا کلاسیک استرالیا است، اشاره کرد.
تکنیک و سازبندی
موسیقی و آهنگهمچنین از طریق جنبههای تکنیکی مانند سازهایی که برای اجرای آنها استفاده میشود طبقهبندی میشود. برای مثال موسیقی راک اغلب با ساز گیتار الکتریک و موسیقی کلاب با استفاده از درام-ماشین یا سینث سایزرها مرتبط شمرده میشود.
ریشههای در هم آمیخته
احتمال میرود که یک ترانهبرای بیان ریشه خود به عنوان دو سبک در هم آمیخته شده مانند راک-بلوز و جز-لاتین برچسب در یافت کند. از برخی سبکها بدون نام بردن از دو سبک در هم آمیخته شده برای آنها استفاده میشود. مثال این موضوع پاپکراس اور یا فیوژن-جز (ترکیبی از جز و راک) است.
کارکردهای اجتماعی
موسیقی همچنین میتواند توسط کارکردهای موسیقی اجتماعیآن دستهبندی شود. مثالهای بدیهی آن عبارت اند از: موسیقییا موسیقی
ترانه به معنی شعر و آهنگی که خواننده آن را تحت قواعد موسیقایی اجرا کرده باشد گفته میشود. به تعبیر دیگر هر شعری که قابلیت موسیقاییداشته باشد را میتوان ترانه دانست. یک آهنگممکن است توسط یک خوانندهبطور تکی خوانده شود یا به همراه گروهی از خوانندگانبهطور دو نفره، سه نفره یا بیشتر که در یک هارمونی مشخصی با هم اجرا میکنند؛ ولی این شکل برای ارکسترهابزرگ موسیقی کلاسیکیا اپرا مورد استفاده قرار نمیگیرد. ترانهکه توسط بیشتر از یک نفر، در یک گروه موسیقیدر رنگ آمیزیهای کلامی و در چند هارمونی خوانده میشود را کر مینامند همچنین موسیقی های بسیاری نیز بوده اند که تاثیرات زیادی را داشتند آهنگ بچه, آهنگ قشنگ, آهنگ لری, آهنگ زیبا, ترانه های عاشقانه, ترانه شاد, ترانه زیبا, ترانه موزیک, آهنگ قدیمی, موزیک, موسیقی عالی, موزیک قشنگ, موزیک, ترانه غمگین, آهنگ تتلو, آهنگ حمید, موزیک ترنس, موزیک ترکنو, موزیک ,
دوران معاصر
در دوران
شعر معاصر، قافیهدار بودن و سازگار بودن
شعر ایرانیبا عروض دیگر از پیششرطهای
ترانه شعرنیست.[۲]
درونمایهٔ
ترانهایرانی ها معمولاً تودهای و عامیانه و احساسی است. فراق، غربت، عشق و محبت، دشمنی، دادخواهی، مبارزه با ظلم و ستم،
آموزش موسیقیو … از موضوعات اصلی
ترانه هاهستند
در ابتدای دورهٔ معاصر اکثر
ترانه های فارسیتغزل به سبک عراقی بوده و به پیروی از بزرگان این سبک مانند حافظ و سعدی سروده شدهاست. از آنجا که تنها سبک موجود آن روزگار
موسیقیردیفی و دستگاهی بود، تا سالها در زبان و قالب ترانه تغییر جدی پدید نیامد.[۲]
در سالهای آغازین دههٔ پنجاه، با آغاز موج نوی ترانه یا همان
ترانه نوینو تولد
موسیقی پاپدر ایران، زبان به فراخور
موسیقیدچار شکستگی شد و به واقع به زبان گفتاری مردم کوچه و بازار نزدیک شد. ترانه از آن پس از تعاریف قالبهای کلاسیک بیرون آمد و در حقیقت تعریف آن دیگرگون شد. از آن تاریخ تا امروز تغییر بنیادین به مثابهٔ آنچه در دههٔ ۵۰ اتفاق افتاد، در
ترانهرخ ندادهاست؛ ولی شاهد فراز و نشیبهای بسیاری به فراخور تغییرات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، در آن بودهایم.
مشاهده پست مشابه : 3 روش برای حذف صدای خواننده از آهنگ